Gerosios praktikos pavyzdys. Švedija
1. Gerosios praktikos pavyzdžio tematika |
Lyčių lygybė moksle ir moksliniuose tyrimuose |
2. Įgyvendinanti šalis |
Švedija |
3. Įgyvendinimo lygmuo |
Organizacijos (universitetas) |
4. Gerosios praktikos tikslas/paskirtis |
Skatinti lyčių aspekto integravimą įvairiose mokslo ir mokslinių tyrimų srityse |
5. Tikslinės grupės |
Mokslininkai, tyrėjai, studentai |
6. Gerosios praktikos aprašymas |
|
Lyčių lygybės sertifikatas – kelias į pokyčius. Ši iniciatyva kilo Švedijos Lundo universitete, siekiant padidinti lyčių lygybės žinomumą, sudaryti sąlygas galimam Lyčių sertifikatui, padėti mokslininkams suprasti lyčių lygybės prielaidas ir jas taikyti savo paskaitose ir tyrimuose keičiant koncepcijas, kalbą, tyrimų prioritetus ir klausimus ir pan. Pradžioje projekto grupė, sudaryta iš visų fakultetų atstovų, studentų, administracijos atstovų, ištyrė ir įvertino Lyčių lygybės sertifikato, kaip priemonės pagreitinti lyčių aspekto integravimą, įsteigimo tinkamumą bei suformulavo pasiūlymus dėl šios iniciatyvos įgyvendinimo, įskaitant sertifikavimo kriterijus. Sertifikavimo koncepcija buvo interpretuota kaip kokybės užtikrinimo forma. Savęs įsivertinimas sertifikavimo procese buvo įtrauktas, kaip svarbus veiklos efektyvumo faktorius, kurs turi būti išplėstas, įtraukiant trečiosios šalies vertinimą. Pasiūlyti sertifikavimo kriterijai: 1. Lyčių lygybės suvokimas, susijęs su organizacijos kultūra. Ar visi turi vienodas galimybes būti pamatyti ir išgirsti? Ar egzaminai anoniminiai? Ar naudojamos įvairios egzaminų formos? 2. Lyčių perspektyva, susijusi su dalykų turiniu. Vertinimo klausimų pavyzdžiai: Ar dėstytojai turi galimybę susipažinti su lyčių tyrimais, susijusiais su jų dėstomu ar tyrinėjamu dalyku? Ar tyrimų ir mokymo kurso koncepcijos ir turinys įtraukia lyčių perspektyvą ? 3. Apsauga nuo diskriminacijos. Vertinimo klausimų pavyzdžiai Klausimai apie tai, kaip katedra ar fakultetas atlieka diskriminacijos r priekabiavimo prevenciją. Parengus sertifikavimo koncepciją ir kriterijus, sertifikavimui savanoriškai pasisiūlė Fizikos, Energetikos, Žemės mokslų katedros. Fizikos katedroje Lyčių sertifikavimas buvo vykdomas keliais etapais: 1 etapas. Švietimas, informavimas, „infiltravimas“. Supratimas,kaip lyčių teoriją galima panaudoti fizikos moksluose buvo žemas, todėl buvo imtasi keleto veiklų šiam suvokimui didinti:
2 etapas. Idėjų realizavimas Buvo įgyvendintos pirmajame etape aptartos idėjos:
3 etapas. Vertinimas Finaliniame etape buvo atliktas reformų poveikio vertinimas ir išleista Metodų knyga. |
|
7. Gerosios praktikos poveikis/įgyvendinimo stebėsenos rezultatas |
Poveikio vertinimo duomenimis:
|
8.Gerosios praktikos šaltinis, kontaktai |
Europos lyčių lygybės institutas European Institute for gender equality https://eige.europa.eu/gender-mainstreaming/toolkits/gear/examples/gender-certification Tomas Brage, Professor and Director of Education in Physics, Department of Physics, Lund University Box 118, 221 00 Lund, Sweden |
9. Svarbiausi patarimai norintiems pritaikyti/įgyvendinti šią gerąją praktiką |
Lyčių sertifikavimo koncepcija turi turėti gerai parengtus, aiškius, konkrečius, išmatuojamus kriterijus Kitas sėkmės laidas – pokyčių stebėsena ir vertinimas |